SACHS Performance koppelingsplaat vervangen

visibility1602 Views list In: Technische uitleg VAG onderdelen

SACHS Koppelingsplaat vervangen

Als schakel tussen de motor en de transmissie is de koppeling verantwoordelijk voor het overbrengen van het koppel van de motor op de weg. De levensduur (van dit aan slijtage onderhevige onderdeel) is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het schakelgedrag van de bestuurder. Een versleten of defecte koppeling kan niet worden gerepareerd, maar moet in een gespecialiseerde werkplaats worden vervangen.

Reinig alle relevante onderdelen bij het vervangen van de koppeling

Voordat je een nieuwe koppeling installeert, moet de binnenkant van het behuizing en alle componenten van het koppelingsbedieningssysteem worden gereinigd, bijv. de koppelingsvork, de geleidingshuls voor het koppelingsdruklager en ook de ingaande as van de transmissie inclusief de spline as. Dit is de enige manier om mogelijke tekenen van slijtage op deze onderdelen te identificeren die het uitkoppelen van de nieuwe koppeling nadelig beïnvloeden. Als er slijtage of schade wordt vastgesteld op de onderdelen, dan moeten ook die delen worden vervangen.

Vergeet niet een laterale rondlooptest uit te voeren

Een axiale rondlooptest van de koppelingsplaat moet worden uitgevoerd voordat je een koppeling gaat vervangen, zelfs als dit niet wordt aanbevolen in het onderhoudsplan. Aangezien het bedienen van de koppeling een zeer nauwkeurig proces is, mag de axiale slingering van de facings niet significant groter zijn dan 0,5 millimeter. Anders is schakelen erg moeilijk of helemaal onmogelijk.

 

Centreer de koppelingsschijf precies

Door de koppelingsplaat nauwkeurig te centreren voordat deze door de drukplaat wordt ingedrukt, verloopt de installatie van de transmissie veel soepeler. Het risico op schade aan de naaf spline wordt hierdoor geminimaliseerd.

De tolerantie tussen de ingaande as van de transmissie en de naaf spline is slechts enkele honderdsten van een millimeter. Zelfs minimale vervorming tijdens het inbrengen van de ingaande as van de transmissie vermindert de mobiliteit die later nodig is voor het ontkoppelen.

Koppelingsvoeringen schoon houden

Voor de installatie moeten zelfs speciaal gecoate naafvertandingen worden gesmeerd met een dunne laag SACHS high-performance vet. Dit verzekert de belangrijkste functies van de koppeling. Borstels of tandenborstels zijn hiervoor bijvoorbeeld geschikte hulpmiddelen. Om koppelingstrillingen te voorkomen, moet overtollig smeermiddel altijd worden verwijderd en moeten de koppelingsvoeringen perfect schoon worden gehouden. Daarom raden wij aan om de wrijvingsvlakken van het vliegwiel en de drukplaat extra te reinigen.

Net als op veel andere gebieden geldt hetzelfde voor het vervangen van een koppeling: een klein beetje meer investeren in het begin betaalt zich aan het einde vele malen terug.

 

zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag January February March April May June July August September October November December