EGR ON/OFF

Exaust Gas Recirculation – afgekort EGR

Wat wordt er bedoeld met Emissie off?

Het EGR systeem heeft als doel de uitlaatgassen gedeeltelijk terug de motor in te voeren voor hergebruik.  Het stikstofoxidengehalte (NOx) wordt minder en de auto is daardoor minder belastend voor het milieu. Bij dieselmotoren worden er meer roetdeeltjes uitgestoten als gevolg van het gebruik van het EGR systeem.

Er zitten een paar technische nadelen aan het EGR systeem. Door het gebruik van het EGR systeem verminderen de prestaties van de motor en gaat het brandstofverbruik naar verloop van tijd omhoog. De hoofdreden hiervoor is de inwendige vervuiling die in de motor optreedt. Met name het inlaat traject, denk hierbij aan het inlaat spruitstuk, inlaatkleppen etc..

Roetdeeltjes uit de uitlaatgassen hechten zich aan de onderdelen van het intake en EGR systeem, met smoringen en foutmeldingen tot gevolg. 

Wij kunnen de EGR klep voor u uitschakelen, DE oplossing van veel problemen of een mooi alternatief van dure vervanging!

DPF ON/OFF

Diesel particulate filter – afgekort DPF. Wat betekend dit precies?

Roetfilter uitschakelen

Het doel van een roetfilter is het doorlaten van uitlaatgassen en hierbij de roetdeeltjes op te vangen. Dit is minder belastend voor het milieu, maar is nadelig voor de motor. Wij kunnen de werking van het roetfilter uitschakelen, waardoor er niet meer wordt geregenereerd. Je bespaart hierdoor brandstof.

Bij de verbranding van diesel in de motor komen kleine roetdeeltjes vrij, deze deeltjes worden opgevangen door het roetfilter, na verloop van tijd zit het filter vol. Elektronica zorgt er dan voor dat de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk wordt verhoogd. Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we ‘regenereren’. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.

Er zitten een paar technische nadelen aan het EGR systeem. Door het gebruik van het EGR systeem verminderen de prestaties van de motor en gaat het brandstofverbruik naar verloop van tijd omhoog. De hoofdreden hiervoor is de inwendige vervuiling die in de motor optreedt. Met name het inlaat traject, denk hierbij aan het inlaat spruitstuk, inlaatkleppen etc..

Roetdeeltjes uit de uitlaatgassen hechten zich aan de onderdelen van het intake en EGR systeem, met smoringen en foutmeldingen tot gevolg. 

Wij kunnen de EGR klep voor u uitschakelen, DE oplossing van veel problemen of een mooi alternatief van dure vervanging!